BÝVALÁ TECHNIKA


Dvoukolová motorová stříkačka DS 16 (1959)

  • Základní technické údaje:

  • Délka x šířka x výška 3650 x 1550 x 1250 mm

  • Váha 800 kg

  • Max. výkon motoru 60 kW při 3500 ot/min

  • Spotřeba paliva 16–18 l/hod

  • Jmenovitý průtok vody 800–1600 l/min

DS 16 je motorová stříkačka na dvoukolovém podvozku, přizpůsobeném k rychlé přepravě motorovým vozidlem v závěsu. Její ustavení je rychlé, provádí se třemi podpěrami. Uvedení do provozu je spolehlivé a její obsluha je jednoduchá.

Sestává ze čtyř samostatných částí, a to podvozku, motoru, čerpadla a vývěvy. Motor s čerpadlem tvoří jeden celek, který je pevně uložen na rámu podvozku. K zaplavení čerpadla vodou slouží vodokroužková vývěva. Na sacím hrdle čerpadla je našroubován obloukový nástavec, který lze natočit dle potřeby. Zespoda je vypouštěcí otvor opatřený zátkou. Na horní části čerpadla jsou umístěny výtlačné ventily a manometr. Motor je čtyřválcový, čtyřtaktní, benzinový, vodou chlazený. Zapalování se provádí magnetkou.


Nákladní auto Praga RN přestavěné pro požární účely (1960)


Dvoukolová motorová stříkačka DS 12 (1972–1976)

Požární motorovou kolovou stříkačku vyráběla firma Václav Ignác Stratílek z Vysokého Mýta. Tyto stříkačky nahrazovaly původní ruční nebo parní koněspřežné. Podobně na tom byl i náš sbor.
Motor stříkačky je čtyřdobý, řadový čtyřválec s rozvodem SV se zapalováním BOSCH. Startování je zajištěno klikou. Motor má kapalinové chlazení. Z čerpadla (u výtlačných hrdel) je odebírána voda, která putuje do výměníku v olejové vaně, kde ochlazuje olej. Odtud odchází do bloku a hlavy motoru a vrací se zpět k čerpadlu. Přes plášť čerpadla (zabraňuje zamrzání) se vrací k sacímu hrdlu. Mosazné čerpadlo je od motoru odděleno ucpávkou a vybaveno rotační šoupátkovou vývěvou pro vytvoření podtlaku a následnému nasátí vody a zalití čerpadla. Tato sestava je schopna přečerpat až 1200 l/min. Čerpadlo je osazeno dvěma sacími hrdly (110 mm) a dvěma výtlačnými hrdly (B 75 mm). Podvozek je dvoukolový.

  • Vyrobeno: 1941

  • Motor: čtyřdobý řadový čtyřválec, rozvod SV

  • Chlazení: kapalinové

  • Čerpadlo: odstředivé, třístupňové s dvěma sacími (110 mm) a dvěma výtlačnými hrdly (B 75 mm)

  • Výkon čerpadla: 1200 l/min

  • Vývěva: rotační šoupátková


 Motorová stříkačka PPS 12 (od 1976)

Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadlo pro doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje.

Vlastní stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami, a proto je možné její nasazení i na špatně přístupném vodním zdroji. Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení stříkačky a ustavení na pevný terén. Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203. Původně se startovala klikou, pozdější verze měly elektrický 12V startér. Zapalování zajišťovalo v původním provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzin, spotřeba paliva je asi 11,5 l/hod. Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným oběhem. Stříkačka má jedno sací hrdlo o průměru 110 mm se šroubením a dvě výtlačná hrdla B 75 mm.

V současnosti jsou oblíbené úpravy této stříkačky pro sportovní účely. Motory stříkaček určených výhradně pro požární sport jsou převrtávány na objemy až 1600–2100 ccm, což sebou nese zvýšení výkonu až na 90 kW, takto upravené stříkačky jsou však nepoužitelné pro požární zásah, nelze je uchladit.

  • Rozměry : 900 × 603 × 835 mm
  • Hmotnost: pohotovostní 189,5 kg (základní bez PH 164 kg)
  • Max. výkon při částečném zatížení: 25 kW při 3500 ot/min
  • Maximální sací výška: 7,5 m
  • Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku 0,8 MPa 1200 l/min
  • Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku 1,2 MPa 720 l/min
  • Jmenovitý výkon při sací výšce 7,5 m a tlaku 0,8 MPa 600 l/min


Osobní terénní automobil M 461 (1981–2019) 

  • ARO M 461

  • Motor: vpředu, čtyřdobý, kapalinou chlazený

  • Počet válců: 4

  • Objem: 2512 cm³

  • Výkon: 56,6 kW

  • Pohotovostní hmotnost: 1625 kg

  • Nejvyšší rychlost: 100 km/h

  • Spotřeba na 100km: 17 l

  • Poháněná náprava: zadní s přepínatelnou přední

  • Země výroby: Rumunsko

  • Výroba: 1964–1975

V první polovině 70. let se do Československa začaly dovážet rumunské vozy M 461. Byly to prakticky jediné automobily s pohonem 4×4, které se daly pořídit nové a které byly určeny pro civilní sektor. Sloužily v řadě socialistických organizací, jako byly lesy, družstva, ale i energetika.


Cisternová automobilová stříkačka CAS 25 Š 706 (1996–2021)

Cisternová automobilová stříkačka (CAS 25) na podvozku Škoda 706 RTHP osazená čerpadlem s výkonem 2 500 l/min a vestavěnou nádrží na 3500 l vody a dále na 200 l pěnidla. Podvozek byl vyráběn v LIAZ n. p. Jablonec nad Jizerou, tento je konkrétně vyroben v roce 1979. Automobil je osazen šestiválcovým naftovým motorem, který je spojen s pětistupňovou převodovkou. Hnaná náprava je zadní, s možností připojitelného předku. Vozidlo má tři typy brzd, parkovací ráčnovou lanovku, která brzdí zadní nápravu, provozní motorovou a provozní vzduchovou, která brzdi všechny čtyři kola. Nástavba byla vyráběna v Karose n. p. Vysoké Mýto. Trambusová kabina pojme osm hasičů.

  • Rok výroby: 1979

  • Délka: 7550 mm

  • Šířka: 2435 mm

  • Výška: 2870 mm

  • Celková hmotnost: 13 570 kg

  • Kabina: trambusová, čtyřdvéřová

  • Počet míst k sezení: 7+1

  • Motor: vznětový, vodou chlazený šestiválec

  • Spotřeba paliva: 35 l/100 km

  • Náhon: 4x4 (připojitelný předek)

  • Výkon motoru: 118 kW

  • Obsah motoru: 11 781 cm3

  • Rychlost: 85 km/hod

  • Převodovka: pětistupňová + 1 vzad

  • Palivová nádrž: 175 l

  • Palubní napětí: 24 V

  • Čerpadlo: jednostupňové

  • Výkon čerpadla: 2 500 l/min při 0,8 MPa 

FOTOGALERIE BÝVALÉ TECHNIKY

Stránky vytvořeny v roce 2023
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!